İHRACAT İKLİM ENDEKSİ NE DİYOR?
İSO tarafından açıklanan ihracat
iklimi endeksi Eylül ayında 50,5 değerini aldı. Bu, endeksin 2024 yılında
aldığı en düşük değer.
İhracat iklimi endeksi,
Türkiye’nin ihracat yaptığı ülkelerin PMI endekslerinin ağırlıklandırılmış
ortalaması ile hesaplanıyor. Endeksin 50’nin üzerinde olması, ihracat
yaptığımız ülkelerde sanayi performansının arttığına, dolayısı ile talebin de
artacağına işaret ederken, 50’nin altında olması, dış talepte daralmaya işaret
ediyor.
Endeksin Eylül’de 50,5 olması
ihracat için kısmi olumlu bir haber. 50’nin üzerinde olması iyi ama bu yılın en
düşük değerine inmesi olumsuz. Zaten sorunlu bir dönemden geçen ihracatımız
açısından bu iç açıcı bir durum değil. Nitekim geçici dış ticaret verileri de
Eylül ihracatının önceki yıla göre az da olsa gerilediğini gösteriyor.
Almanya’da PMI endeksinin sürekli geriliyor olması bizim ihracat görünümümüzü
de bozuyor.
Peki, ihracat iklimi endeksi,
Türkiye’nin ihracat potansiyelini doğru bir şekilde yansıtıyor mu? Yani endeks
artınca, ihracatımız gerçekten artıyor mu? Evet, öyle.
İhracat iklim endeksi ile
ihracatımız arasında doğru yönlü ve güçlü bir ilişki var. Ancak burada
sıklıkla, endeksi dolar bazında ihracatla karşılaştırmak gibi bir hataya
düşülüyor. İhracat iklimi ihracatın dolar bazında ne olabileceği hakkında kesin
bir yargıya varmamızı sağlamaz. Endeksi ihracat miktarı ile kıyaslamamız
gerekiyor. Aşağıdaki grafik son 3 yılda ihracat iklim endeksi ile ihracat
miktar endeksindeki değişimi bir arada gösteriyor.
Gördüğünüz gibi yapışık olmasalar
da; her iki veri aynı yönde hareket ediyor. Endeksteki düşüş, ihraç ettiğimiz
mal miktarının da düşeceğine işaret ediyor. İhracat miktar endeksindeki son
veri Temmuz ayına ait. Ağustos ve Eylül aylarında sarı ile gösterilen miktar
endeksinin yönünün de aşağı döndüğünü göreceğiz.
Peki neden iklim endeksi ile
dolar bazında ihracatımızı karşılaştırmak doğru değil? Öyle zamanlar oluyor ki,
iklim endeksi ciddi sıçramalara yapmasına rağmen, dolar bazında ihracatımızda
gerileme olabiliyor. Ya da endeks düşerken ihracatımız artabiliyor. Bunun iki
ana nedeni var. Birincisi, ihraç ettiğimiz ürünlerin fiyatı sürekli değişiklik
gösteriyor. Örneğin Türkiye’den tanesi 200 euro olan TV de, 800 euro olan TV de
ihraç ediliyor. Kimi zaman ucuz olanın ihracatı artarken kimi zaman yüksek
fiyatlı olana talep artıyor. Ya da tamamen aynı ürün Temmuz’da 10 Dolara
satılırken Ağustos’ta 11 dolara çıkabiliyor. İkincisi ise altın ihracatımızdaki
dalgalanma. Miktar bazında altın ihracatımız aydan aya çok değişiyor. Yükte
hafif pahada ağır olan bu ürünler nedeniyle, ihracat miktarı ile dolar bazında
ihracat birbirinden kopuk değerler alabiliyor.