
İnternetin yaygınlaşması, geniş
bant şebekelerin güçlenmesi ve özellikle son yıllarda mobil cihazların
kullanımının artması, alışveriş alışkanlıklarını da değiştiriyor. Her geçen yıl
daha fazla insan online alışveriş yapmaya başlıyor. Tahminler 2021’de online
alışveriş yapan kişi sayısının 2 milyara, küresel e-ticaret hacminin 5 trilyon
dolara ulaştığını gösteriyor.
E-ticaret yaygınlaştıkça, sınır
ötesi alışveriş hacmi de yükselmeye başladı. Sınır ötesi e-ticaret farklı
gümrük bölgelerinde yer alan tarafların, farklı bölgelerde yer alan ürünlerin
satınalma ve ödeme işlemlerinin elektronik ortamda yapıldığı bir dış ticaret
işlemi. Firmalar, doğrudan kendi web siteleri üzerinden satış yapabildikleri
gibi e-pazaryerleri üzerinden de ürünlerini pazarlayabiliyor. Amazon,
Aliexpress, Ebay gibi pazaryerleri bu anlamda, dışa açılmayı hedefleyen
şirketleri çok sayıda alıcı ile buluşturan ve sınır ötesi e-ticareti
kolaylaştıran aracı görevi görüyor.
Sınır ötesi e-ticaretin alıcılar
açısından avantajı daha rekabetçi fiyatlar bulma, yerel pazarda bulunmayan
ürünlere erişme, bu ürünleri kredi kartı ya da diğer ödeme araçları ile daha
kolay satınalabilme ve iade edebilme olarak sıralanabilir.
Türkiye son yıllarda e-ticaretin
hızlı büyüdüğü ülkelerden biri. 2021 yılında Türkiye e-ticaret hacmi Ticaret
Bakanlığı verilerine göre 381,5 milyar TL oldu. Bunun 234 milyar TL’sini
perakende e-ticaretten oluşturdu.
2021’de e-ticaretin genel ticarete oranı %17,7, GSYH içindeki payı
%5,1’e yükseldi.
2021 yılında; yurt içi
harcamaların payı yüzde %92 oran ile 349 milyar TL olarak gerçekleşirken, diğer
ülkelerin Türkiye’deki e-ticaret sitelerinden yaptığı harcamalar
(e-ihracatımız) %4 oran ile 16,4 milyar TL, vatandaşlarımızın yurt dışından
yaptığı alımlar (e-ithalatımız) %4 oran ile 16,5 milyar TL oldu.
İhracat ve ithalatın toplam
e-ticaret hacmi içindeki payı son derece düşük olmakla birlikte, önümüzdeki
yıllarda ortalama yüzde 20 civarında büyümesi beklenen sektörün, sınır ötesi
boyutunun da güçlendiğini göreceğiz.
Küresel ölçekte sınır ötesi
e-ticarette Çin’in ezici bir liderliği var. Ancak başka ülkeler de bunun
ihracat için ne kadar önemli olduğunun farkında. Pek çok hükümet, kendi yerel
girişimlerine e-ihracat yapmaları için uygun zemin hazırlama çabası içinde. Bu
nedenle büyük olasılıkla hiç ummadığımız kadar yakın bir gelecekte, aynı
perakende ticaretin hızlı e-dönüşümü gibi, klasik ihracatında hızla e-ihracata
dönüştüğünü görebiliriz.
Böyle bir dönüşümün
gerçekleşmesi, sadece üretim ve pazarlama açısından değil, lojistikten depolamaya
ve gümrük işlemlerine kadar pek çok alanda da dönüşümü beraberinde getirebilir.
Dr. H. Bader Arslan