GÜMRÜKLER GENEL MÜDÜRLÜĞÜ İÇ GENELGESİ - Güney Kore STA- Üçüncü Ülke Faturaları Üzerinde Yapılan Menşe Beyanları
Gümrükler Genel Müdürlüğünün Güney Kore STA- Üçüncü Ülke Faturaları Üzerinde Yapılan Menşe Beyanları konulu İç Genelgesinde;
“….
Güney Kore menşeili ve çıkışlı olup, ticaret yapılan ülkesi farklı olan beyannamelerin ekinde üçüncü ülke faturaları üzerine yapılan menşe beyanları başta olmak üzere geçerli olmayan menşe beyanlarının tercihli ticarette kullanıldığı anlaşılmış, bu konuda gerekli işlemlerin yapılmasını teminen Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlükleri talimatlandırılmıştır.
Bölge Müdürlüklerinin konuyla ilgili yaptığı incelemeler neticesinde, üçüncü ülkede yerleşik firma tarafından düzenlenen ve ithalat esnasında beyannameye eklenen fatura gibi ticari belgeler üzerinde üçüncü ülkedeki yerleşik firmanın yaptığı menşe beyanlarının bulunduğu tespit edilmiştir.
Dolyısıyla, serbest dolşaıma giriş beyannamesi tescili sırasında mezkur STA kapsamında geçerli bir menşe beyanı ibraz edilmediği için eksik alınan gümrük vergilerinin tahsili ile Gümrük Kanununun 234/1-a maddesi gereğince idari para cezası uygulanması yoluna gidilmiştir.
…
Bu itibarla, Guney Kore-Türkiye STA kapsamında doğrudan
nakliyat ilkesine halel gelmeyecek şekilde yapılan ithalatlarda;
1-) Firma kayıtlarında bulunmasına rağmen beyannamenin
tescilinde gümrük idaresine sunulmayan geçerli menşe beyanlarının
2-) Serbest dolaşıma giriş beyannamesi ekinde veya firma
kayıtlarında mevcut olan Güney Kore’deki ihracatçı tarafından üçüncü ülkedeki
firmaya yönelik olarak düzenlenen fatura üzerine yapılan menşe beyanlarının
veya
Güney Kore’deki ihracatçı tarafından üçüncü ülkedeki firmaya
yönelik olarak düzenlenen ve yükleme ülkesi Güney Kore varış ülkesi Türkiye
olan çeki listesi, konşimento, menşe şahadetnamesi gibi ticari belgeler üzerine
yapılan menşe beyanlarının,
3-) Serbest dolaşıma giriş beyannamesi tescilinde mevcut
olmayan ve mezkur yönetmeliğin 19’uncu maddesi kapsamında sonradan hazırlanan
menşe beyanlarının,
gümrük idaresine ibraz edilmesi,
Gümrük idaresince söz konusu menşe beyanlarının Güney Kore
makamları nezdinde mezkur Yönetmeliğin 28’inci maddesinde göre sonradan
kontrolünün yapılması,
Sonradan kontrol sonucunun olumlu olması halinde gümrük
vergilerinin kaldırılması/ger verilmesi, henüz tahsil edilmemiş ceza
kararlarının ise iptal edilmesi uygun bulunmuş olup…”
denilmektedir.
Yazı ekte bilgilerinize sunulmuştur.
İGMD
https://files.igmd.org.tr/doc/23112019-171256_ic-genelgepdf.pdf
TÜRKİYE –
GÜNEY KORE SERBEST TİCARET ANLAŞMASI ÇERÇEVESİNDEKİ TİCARETTE EŞYANIN TERCİHLİ
MENŞEİNİN TESPİTİ HAKKINDA YÖNETMELİK
Menşe beyanının
hazırlanma koşulları
MADDE 19 – (1) İkinci fıkra hükümlerine halel gelmeksizin, söz konusu ürünlerin
herhangi bir Taraf ülke menşeli olduğunun kabulü ve bu Yönetmeliğin diğer
koşullarının sağlanması halinde, bir menşe beyanı hazırlanabilir.
(2) Menşe beyanında bulunan ihracatçı, ihracatçı Taraf
ülkenin gümrük idaresinin talebi üzerine, menşe beyanının bir kopyasını ve iç
mevzuat uyarınca, tedarikçilerin veya üreticilerin beyanları dahil, ilgili
ürünlerin menşe statüsü ile bu Yönetmeliğin diğer koşullarının yerine
getirilmiş olduğunu tevsik eden tüm ilgili vesaiki her an ibraz etmeye
hazırlıklı olur. Bu amaçla, anılan gümrük idaresi, ihracatçıların veya
üreticilerin hesap kayıtlarını denetleme ya da gerekli gördükleri diğer
kontrolleri yapma yetkisine sahiptirler.
(3) Menşe beyanı, ihracatçı tarafından İngilizce olarak, ek-3'te verilen metnin
fatura, teslimat notu veya başka bir ticari belge üzerine daktilo edilmesi,
ıstampa ile damgalanması veya basılmasıyla ve ihracatçı Taraf ülkenin iç hukuku
uyarınca hazırlanır. Eğer beyanda el yazısı kullanılırsa, büyük harflerle ve
mürekkeple yazılır. Türkiye’den yapılan ihracat işlemlerinde, sonradan kontrole
tabi tutulması halinde süreci kolaylaştırmak amacıyla, menşe beyanı metninin
sonuna ihracatın gerçekleştirildiği gümrük idaresinin
adı “Customs Office of Export - …” şeklinde ilave
edilir.
(4) Menşe beyanları ihracatçının kendi el yazısı ile
atacağı orijinal imzasını taşır.
(5) Bir menşe beyanı, ihracatçı tarafından
ait olduğu ürünlerin ihracatı sırasında veya ait olduğu ürünlerin ithalatından
itibaren iki yıl veya ithalatçı Taraf ülkenin mevzuatında belirtilen süre
içerisinde ithalatçı Taraf ülkeye ibrazı koşuluyla, ihracattan sonra
hazırlanabilir.
Sonradan kontrol
talebi ve işlemleri
MADDE 28 – (1) İthalatçı ülke
gümrük idaresi, menşe beyanlarının gerçekliği veya eşyanın gerçek menşeine
ilişkin bilgilerin doğruluğu hakkında makul bir şüphesi olduğunda veya sondaj
usulü ile yapacağı kontrol sonucunda anılan belgeyi veya bir kopyasını,
gerektiğinde araştırmanın gerekçelerini de belirterek, sonradan kontrol talebi
ile ihracatçı ülke gümrük idaresine geri gönderir.
(2) Menşe beyanında
yer alan bilgilerin doğru olmadığı kanaatini uyandıran elde edilmiş tüm belge
ve bilgi, kontrol talebini desteklemek üzere gönderilir.
(3) Menşe
beyanlarının kontrol talebi, bu belgelerin Bakanlığa (Avrupa Birliği ve Dış
İlişkiler Genel Müdürlüğü) gönderilmesi suretiyle yapılır.
(4) Kontrol,
ihracatçı ülke gümrük idaresi tarafından yapılır. Bu amaçla, ihracatçı ülke
gümrük idaresi, her türlü delil talep etme ve ihracatçının hesap kayıtlarını
denetleme veya gerekli gördüğü diğer kontrolleri yapabilme yetkisine sahiptir.
Sonradan kontrol
sonuçları
MADDE 29 – (1) Sonradan kontrol
talebinde bulunan ithalatçı ülke yetkili makamı, kontrol sonucundan, tüm
bulgular ve gerçekler de dahil olmak üzere, en kısa zamanda haberdar edilir.
(2) Kontrol
sonuçlarında, belgelerin gerçek olup olmadığı, söz konusu ürünlerin Taraf
ülkelerden biri menşeli olarak kabul edilip edilemeyeceği ve bu Yönetmeliğin
diğer hükümlerine uygun olup olmadığı hususları açıkça belirtilir.
(3) İthalatçı ülke
yetkili makamına ibraz edilen beyanının sonradan kontrol işlemine tabi
tutulması halinde, söz konusu belge kapsamı eşyanın kanuni vergisi ile tercihli
vergisi arasındaki fark kadar nakit veya teminat mektubu alınarak eşyanın
gümrük işlemleri tamamlanır. Sonradan kontrol amacıyla gönderilen dolaşım
belgelerinin, ihracatçı ülke yetkili makamınca doğruluğunun teyidi yapılarak
geri gönderilmesinden sonra teminata bağlanan gümrük vergileri iade edilir.
(4) Makul şüphe
durumlarında, on ay içinde cevap alınamaması veya cevapta söz konusu belgelerin
doğruluğunun ya da ürünlerin gerçek menşeinin tespitine imkân verecek ölçüde
yeterli bilginin bulunmaması halinde, talepte bulunan ithalatçı ülke yetkili
makamları, istisnai durumlar hariç olmak üzere söz konusu eşyaya Anlaşma
hükümlerinin uygulanmasını reddedebilir.
(5) İhracatçı Taraf ülkenin gümrük idaresince
belirlenecek koşullar çerçevesinde, ithalatçı Taraf ülkenin gümrük yetkilileri,
ihracatçı Taraf ülkenin gümrük idaresince gerçekleştirilen menşe kontrolünde
gözlemci olarak hazır bulunabilir.
Ayrıntılı Bilgi İçin