Gümrük Genel Tebliği (Transit Rejimi) (Seri No: 4)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Transit Rejimi) (Seri No: 9)
18.06.2020
tarihli 31159 sayılı Resdmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Gümrük Genel Tebliği (Transit Rejimi)
(Seri No: 4)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Transit Rejimi) (Seri No:
9) ile; 01.08.2017 tarihli ve 30141 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Gümrük Genel Tebliği (Transit Rejimi) (Seri No: 4)’te aşağıdaki
değişiklikler yapılmıştır.
1-)Tebliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki
bent eklenmiştir.
“l) İzinli gönderici: 21/5/2014 tarihli ve 29006 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Gümrük İşlemlerinin Kolaylaştırılması Yönetmeliğinin 76
ncı maddesi uyarınca transit rejimine tabi eşyayı, hareket gümrük idaresine
sunmaksızın sevk etmeye yetkilendirilmiş olan ve bu kapsamda yapılan işlemlerde
transit beyanında bulunarak transit işlemlerinden sorumlu olan kişiyi (rejim
hak sahibi),”
2-) Tebliğe 11 inci maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki madde
eklenmiştir.
“İzinli gönderici yetkisine sahip firmalara kapsamlı teminatta
indirim hakkı
MADDE 11/A – (1) İzinli gönderici
yetkisine sahip firmalara, teminat gümrük idaresine yapılacak başvuru üzerine
11 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen ortak koşulların sağlanması
durumunda, aynı maddenin ikinci, dördüncü ve beşinci fıkralarında yer alan
şartlar aranmaksızın üçüncü düzey kapsamlı teminat kullanıcısı olma hakkı
tanınır. 11 inci maddenin üçüncü fıkrasının (b) bendinde yer alan referans
tutar ile kapsamlı teminat tutarı arasındaki farkı karşılayacak kadar öz kaynak
bulunduğunun gösterilmesi koşulunun ikinci düzey için sağlanması halinde, bu
firmalara ikinci düzey kapsamlı teminat kullanıcısı olma hakkı tanınır.
(2) Birinci fıkra kapsamında yapılan başvurunun yeni bir GRN
tanımlanmasını da içermesi durumunda, Yönetmeliğin 230 uncu maddesinde
belirtilen genel koşulların sağlanması ve Yönetmeliğin 232 nci maddesinde
belirtilen bilgi ve belgelerin teminat gümrük idaresine sunulması gerekir.
(3) Başvurunun yeni bir GRN tanımlanmasını da içermesi durumunda,
teminat mektubu aslı ve kefil tarafından teminat mektubuna ilişkin olarak
düzenlenen Ek-12’de yer alan zeyilname; başvurunun mevcut GRN’ler için
yapılması durumunda ise kefil tarafından düzenlenen Ek-12’de yer alan
zeyilname; banka teyit yazısı ve imza sahiplerine ait imza sirküleri ile
birlikte doğrudan kefil tarafından teminat gümrük idaresine sunulur. Teminat
gümrük idaresine sunulan teminat mektubu ve/veya zeyilnamenin usulüne uygun
olarak düzenlendiğinin tespit edilmesini ve teminat gümrük idaresince kabul
edilmesini müteakip kapsamlı teminat tutarı referans tutarın %30’una veya
%50’sine eşit olacak şekilde referans tutar artırılır. (Referans tutar,
kapsamlı teminat tutarının 3,33 veya 2 katı olacak şekilde sisteme tanımlanır.)
(4) Üçüncü fıkra uyarınca indirimin tanımlandığı yılı takip eden
takvim yılı sonuna kadar indirim tanımlanan GRN kapsamında gerçekleştirilen
ihracat taşımalarının en az %20’sinin izinli gönderici yetkisi kapsamında
olmaması halinde kapsamlı teminat düzeyi üçüncü fıkra uygulanmadan önceki
teminat düzeyine düşürülür. Bu durumda, izinli gönderici yetkisine sahip
firmalar, teminat düzeyinin düşürüldüğü tarihten itibaren iki yıl geçmedikçe bu
madde kapsamında yeniden başvuruda bulunamazlar.
(5) İzinli gönderici yetkisinin geri alınması veya iptali durumunda,
bu yetkiye istinaden sağlanan her bir GRN için kapsamlı teminat düzeyi üçüncü
fıkra uygulanmadan önceki düzeye düşürülür.”
3-) Tebliğin 12 nci maddesinin dördüncü fıkrasının ilk cümlesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kapsamlı teminat sertifikalarının
süre uzatımı veya değiştirilmesi gerektiği veya referans tutarın arttırılmasına
yönelik yeni bir GRN tanımlanması talebinde bulunulduğu durumlarda iznin
verilebilmesi için gerekli şartların geçerliliği teminat gümrük idaresince
gözden geçirilebilir.”
4-) Tebliğin 25 inci maddesinin ikinci fıkrasının sonuna aşağıdaki
cümle eklenmiştir.
“Çok modlu taşımacılıkta
süre sınırı, taşıma modları arasındaki geçiş süreleri de dikkate alınarak,
Ek-13'te yer alan tablodaki azami sürelere on beş günü aşmayacak şekilde ilave
süre eklenerek belirlenebilir.”
5-) Tebliğin 27 nci maddesinin üçüncü fıkrasının sonuna aşağıdaki
cümle eklenmiştir.
“Ortak transit rejimi
kapsamındaki parsiyel taşımalarda son yüklemenin yapıldığı yer gümrük
idaresince araçta bulunan tüm transit beyanlarına yeni mühür bilgilerinin
kaydedilmesinin yanında kaşe de tatbik edilerek imzalanır.”
6-) Tebliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer
alan “Gümrük ve Ticaret Bakanlığını” ibaresi “Ticaret Bakanlığını”, 5 inci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan “gümrük ve ticaret bölge
müdürlüğü” ibaresi “gümrük ve dış ticaret bölge müdürlüğü”, 11 inci maddesinin
altıncı fıkrasının (d) bendinde yer alan “Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığı’nca” ibaresi “Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca”, 19 uncu maddesinin
ikinci fıkrasında yer alan “yirmi gün” ibaresi “otuz gün”, 24 üncü maddesinin
üçüncü fıkrası ile 25 inci maddesinin altıncı fıkrasında yer alan “Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı” ibareleri “Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı”,
37 nci maddesinin dokuzuncu fıkrasında yer alan “yedi iş günü” ibaresi “üç iş
günü”, 60 ıncı maddesinde yer alan “Gümrük ve Ticaret Bakanı” ibaresi “Ticaret
Bakanı”, eki Ek-2 ve Ek-4’te yer alan “7 gün” ibareleri “15 gün”, eki Ek-9’un
4.25 inci maddesinde yer alan “Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığı’nca” ibaresi “Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca” olarak
değiştirilmiştir.
7-) Tebliğin ekinde yer alan Ek-10 ve Ek-12 ekteki şekilde değiştirilmiştir.
Ayrıntılı Bilgi İçin