Bakan Pekcan, Temassız Ticaretle Tır ve Vagon Geçişlerini Açıkladı

Ticaret
Bakanı Ruhsar Pekcan, yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgınına karşı dış
ticarette başlatılan "temassız ticaret" formülünü başarıyla
sürdürdüklerini belirterek, bu uygulamanın devreye girdiği mart ayından bu yana
gümrüklerden geçiş yapan ticari araç ve vagon sayılarının arttığını bildirdi.
26 Nisan 2020
Pekcan, Çin'de ortaya çıkan ve tüm dünyayı etkisi
altına alan Kovid-19 salgını Türkiye'ye gelmeden önce Ticaret Bakanlığı
olarak Sağlık ve İçişleri bakanlıkları ile koordinasyon halinde gümrük
kapılarında önleyici tedbirler aldıklarını söyledi.
Bu kapsamda öncelikle İran ve Irak sınır kapılarının yolcu giriş çıkışlarına
kapatıldığını anımsatan Pekcan, "Dünyayı etkisine alan Kovid-19
pandemisinin ticaretimiz üzerinde etkisini en aza indirmek ve dış ticareti mümkün
olduğu kadar etkin ve yüksek kapasiteyle sürdürmek için hayata geçirdiğimiz
'temassız ticaret' uygulamalarımızı başarıyla sürdürüyoruz." dedi.
Türkiye'nin dış ticaretinin kontrollü şekilde devamının sağlanabilmesini temin
için yürüttükleri bu uygulama çerçevesinde Irak'a açılan Habur Gümrük
Kapısı'nda tampon bölgede temassız şekilde "konteyner, dorse ve
şoför" değişimi yapıldığını ifade eden Pekcan, işlemler
gerçekleştirilirken her türlü sağlık ve dezenfeksiyon tedbirlerinin de sıkı
şekilde alındığını dile getirdi.
Pekcan, temassız ticaret konusundaki çalışmaların başarıyla
gerçekleştirilmesine katkılarından dolayı Uluslararası Nakliyeciler Derneği ve
Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birliklerine, tüm gümrük personeline ve
nakliyecilere teşekkür ederek, "Tampon bölgede bizim şoförümüz aracı
bırakıyor, karşı taraftan şoför gelip alıyor. Dönen araçlar da tamamen
dezenfekte edilerek, sahamızda bekleyen Türk sürücüler tarafından girişi
yapılıyor." diye konuştu.
Bu kapsamda temassız ticarete geçilen mart ayından bu yana Habur Gümrük
Kapısı'ndan toplam 55 bin 208 tırın giriş, 50 bin 386 tırın ise çıkış yaptığı
bilgisini veren Pekcan, şöyle konuştu:
"Kovid-19 pandemisinden önce, Irak'a açılan Habur Sınır Kapımızdan şubat
ayında günlük ortalama tır çıkış sayısı 1613 düzeyindeydi. Salgının etkisini
artırmasıyla sınır kapısının kapanmasının akabinde ilk hafta geçiş sayısı 311'e
geriledi. 9-31 Mart döneminde günlük ortalama çıkış sayısı 779'a, 1-24 Nisan
döneminde ise 1249'a yükseldi. Ayrıca 18 Nisan'da Habur'da en yüksek günlük
1576 çıkış sayısına da ulaşıldı. Bu gümrük kapımızdan çıkış yapan ticari araç
sayısı 24 Nisan'da 1449 oldu. Bu sayı ile pandemi öncesi dönemdeki günlük
rakamlara oldukça yaklaştık."
Pekcan, Kapıkule Gümrük Kapısı'ndan da marttan bu yana çıkış yapan tır
sayısının toplam 43 bin 213 olduğunu aktardı.
Bu süreçte Türkiye'nin geleneksel ticaret ortakları niteliğindeki sınır
komşularıyla ticarette demir yollarına ağırlık verilmesi gerektiğini vurgulayan
Pekcan, İran'a açılan Kapıköy Demir Yolu Gümrük Kapısı'nda, mal alışverişinin
insan teması olmaksızın vagonlarla gerçekleştirildiğini söyledi.
Pekcan, burada işlemlerin, vagonların Türkiye tarafından lokomotiflerle itilip,
İran tarafından yine lokomotiflerle çekilerek gerçekleştirildiğini, gelen boş
vagonların da dezenfekte edildiğini belirterek, şu değerlendirmede bulundu:
"Kapının kapanmasından önce günlük yaklaşık 261 tır İran varışlı olarak
çıkış yapmaktaydı. Pandemiye ilişkin önlemler kapsamında kara hudut
kapılarımızı kapatmamız ve İran'a ihracatımızda tampon bölge bulunmaması
nedeniyle Kapıköy Demir Yolu Gümrük Kapımız alternatif olarak öne çıkmıştır. Bu
hatta ocak-şubat döneminde aylık ortalama 289 vagonla taşımacılık yapılıyordu.
Temassız ticaret kapsamında mart ayında ise Kapıköy'den 781 vagon çıkış
yaparken, bu sayı 24 Nisan itibarıyla 2 katına çıkarak 1633 vagona ulaştı.
Taşınan yük miktarı da bu dönemde 27 bin 384 tondan 41 bin 913 tona yükseldi.
Vagonla işlem hacmimizdeki artış memnuniyet verici."
Bakü-Tiflis-Kars hattını da daha yoğun kullanmak için çalıştıklarını vurgulayan
Pekcan, ocakta toplam 121 vagon, 4 bin 219 ton olan eşya taşıma değerinin, 1-24
Nisan tarihlerinde 344 vagonla 10 bin 194 ton olarak gerçekleştiğini bildirdi.
Azerbaycanlı ve Gürcü muhataplarla da yoğun şekilde video konferans ve telefon
görüşmeleri yaptıklarına işaret eden Pekcan, "Mevcut süreç tüm ülkeleri
alternatif şekillerde ticaretin devamı için çalışmaya itiyor. Tedarik
zincirlerinin devamı, günlük ihtiyaçların sürekli ve etkin karşılanması için
mümkün olan her türlü çalışmayı muhataplarımızla beraber koordineli bir şekilde
gerçekleştirmeye uğraşıyoruz." ifadelerini kullandı.
Halkalı-Kapıkule-Avrupa hattındaki tren frekanslarının sayısını artırmak için
de çalışmaların devam ettiğini anlatan Pekcan, Kapıkule Garı'ndan vagonlarla
yapılan sevkıyatın sayısının da 35 bin 800'den 50 bine çıkarılmasını
hedeflediklerini dile getirdi. Bakan Pekcan, demir yoluyla dorse taşımacılığı
kapsamında Çerkezköy-Plovdiv tren sefer sayısını da 26 Mart itibarıyla ikiye
çıkardıkları bilgisini verdi.
Türkiye'nin en önemli ticari partneri olan Avrupa'ya açılan deniz kapıları
limanlarda da her türlü önlemi aldıklarına dikkati çeken Pekcan, İtalya ve
Fransa başta olmak üzere, bazı ülkelere Tuzla, Çeşme, Ambarlı, Mersin ve Yalova
limanlarından Ro-Ro gemisi kullanarak deniz yolu ile tır ve dorse sevkini de
güvenli ve temassız şekilde sürdürdüklerini anlattı.
Pekcan, 2019 yılında Türkiye'den Avrupa ülkelerine Ro-Ro hatları vasıtasıyla
222 bin 951 araç taşındığını ve bu taşımaların 165 bin 74'ünün (yüzde
74’ü) Trieste Limanı'na gerçekleştirildiğini kaydetti.
Bu işlemlerde, gerekli sağlık kontrolleri ve dezenfeksiyonu harfiyen
uyguladıklarını vurgulayan Pekcan, taşımacılıkta görevli mürettebatın ya da
personelin kesinlikle kara ile temasına izin verilmediğini söyledi.
Köstence Ro-Ro hattında da ilk geminin 2 Nisan'da deneme seferini
gerçekleştirdiğini belirten Pekcan, 15 Nisan'dan itibaren haftada bir olmak
üzere düzenli seferlere başlandığını, yakın zamanda haftada 4 sefere
çıkılmasına yönelik çalışmaların yapıldığını sözlerine ekledi.
Kaynak: Ticaret Bakanlığı